Boeing disponibilizează 17.000 de angajați pentru a „rămâne competitiv”
Boeing, unul dintre cei mai mari producători de avioane din lume, a anunțat că va disponibiliza 17.000 de angajați pentru a-și menține poziția pe piață. Decizia face parte dintr-un plan mai amplu de restructurare, menit să asigure competitivitatea companiei pe termen lung, în contextul unor provocări economice și tehnologice semnificative.
Concedierile afectează și managerii și executivii
Kelly Ortberg, președintele și CEO-ul Boeing, a transmis angajaților că reducerea personalului reprezintă o diminuare de 10% din forța totală de muncă a companiei. Printre cei vizați de aceste concedieri se numără atât manageri, cât și directori executivi, ceea ce sugerează că deciziile sunt parte dintr-o schimbare structurală profundă. Ortberg, care a preluat conducerea companiei abia în luna august, a subliniat că măsurile sunt esențiale pentru a menține Boeing competitivă și capabilă să își îndeplinească obligațiile față de clienți pe termen lung.
Anunțul concedierilor vine într-un moment tensionat pentru companie, în contextul unei greve masive a sindicaliștilor din fabricile Boeing. Aproximativ 33.000 de angajați, membri ai sindicatului, sunt în grevă de la mijlocul lunii septembrie, iar aceasta a dus la întreruperea producției, inclusiv a avionului său cel mai vândut, 737 Max. Această situație a avut un impact semnificativ asupra veniturilor companiei, deoarece Boeing primește o parte importantă din plata pentru aeronave după livrarea comenzii.
Întârzieri în dezvoltarea avioanelor și probleme tehnice majore
Pe lângă concedieri, Boeing a anunțat și amânarea dezvoltării modelului 777X din cauza problemelor tehnice întâmpinate și a grevei în desfășurare. Noile avioane de mari dimensiuni, care erau planificate pentru livrare în 2025, nu vor fi disponibile înainte de 2026. Această amânare este o lovitură pentru companie, care deja se confruntă cu numeroase dificultăți, inclusiv probleme de siguranță și întârzieri în alte proiecte majore.
Începutul anului 2024 a adus alte probleme pentru Boeing, după ce mai multe avioane 737 Max 9 au fost retrase temporar din zbor, în urma unui incident cu Alaska Airlines. Un dop de ușă s-a desprins în timpul unui zbor, deși avionul era în serviciu de mai puțin de un an. Deși nu au fost raportate răniți, problema a pus din nou sub semnul întrebării siguranța modelului 737 Max, care a fost implicat în două accidente fatale în 2018 și 2019, soldate cu 346 de morți.
Aceste accidente au avut consecințe grave pentru Boeing, compania fiind nevoită să accepte în iulie 2024 că va pleda vinovată de conspirație pentru a frauda guvernul SUA. Pe lângă problemele cu 737 Max, Boeing a suferit și pierderi financiare masive din cauza întârzierilor în programul Starliner, naveta sa spațială care trebuia să transporte echipajul de pe Stația Spațială Internațională. Din cauza unor defecțiuni hardware, misiunea s-a întins pe luni întregi, fără succesul scontat, iar echipajul va fi adus înapoi pe Pământ abia în februarie anul viitor, la bordul unei capsule SpaceX Dragon.
Astfel, anunțul privind disponibilizările nu este doar o măsură economică, ci și o consecință a problemelor operaționale și reputaționale care au afectat compania în ultimii ani. Decizia de a reduce forța de muncă poate fi un pas necesar pentru Boeing în încercarea de a reveni la profitabilitate și de a-și restabili încrederea pe piața aviației globale.